logo
YABANCI DİLLER YÜKSEKOKULU
Değerlendirme Politikası
YDYO, öğrencilere sunduğu derslerin geliştirilmesi ve uygulanması amacına yönelik durmaksızın çalışmaktadır. Dersler, birbirleriyle yakında ilişkili ve karşılıklı gelişime dayalı öğrenme hedefleri, eğitim faaliyetleri ve değerlendirme şeklindeki üç bileşenden oluşmaktadır. Bu nedenle, değerlendirme faaliyetleri, öğrenme amaçlarına ulaşılıp ulaşılmadığını ve değerlendirme için ilgili içeriğin belirlenmesinde müfredatın uygulanıp uygulanmadığını sınamak amacıyla uygun araçların kullanımıyla tasarlanmaktadır. Değerlendirme sisteminin yeterliliğine verilen büyük önemden dolayı, ayrı bir birim olarak Test Ofis, YDYO’da verilen bütün derslerle ilgili değerlendirme faaliyetlerinin tasarımı, yürütülmesi, denetlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla kurulmuştur.

YDYO’nun değerlendirme sürecinin temel amaçları şunlardır:
- Öğrencilerin daha yüksek bilişsel kabiliyetlerini kullanmalarını gerektirecek değerlendirme araçları tasarlamak.
- Programın bütünlüğünü korurken erişim ve fırsat eşitliği sağlamak
- Bölümlerinde lisans eğitimlerine başlamaları için yeterli yabancı dil seviyesine ulaştıklarından emin olmak amacıyla her bir öğrencinin İngilizce yeterliliğini ölçmek. 
- Daha ileri seviyede bir gelişim için gerekli adımların atılabilmesi için öğretmenler ve öğrenciler için bireysel öğrenci gelişimine yönelik net bir tablo sunmak.


Güvenilirlik ve Geçerlilik

YDYO’nun amacı, değerlendirme araçlarını her dönem boyunca ve sonunda uygulamadan önce bütün öğrencilere detaylı bir şekilde tanıtmaktır. Değerlendirme araçlarının oluşturulma sürecinin tüm akademik yıl boyunca kendi içinde tutarlı olması oldukça önemlidir. Bunu sağlamak için de, sınavların hazırlık aşaması boyunca yeterli derecede çapraz kontrol geçirilmesi için gerekli önlemler alınır.

Değerlendirme araçlarının tasarımında öğrenme amaçları ve eğitim faaliyetleri iki temel unsurdur. Değerlendirme sürecinin geçerliliği de bu iki unsurla örtüşmesi ile sağlanır. Değerlendirme araçlarının ve yukarıda bahsedilen unsurların kendi içinde uyuştuğunu doğrulamak için de belirli süreçler uygulanır.


İç Doğrulama

Ara Sınavlar ve Finaller Sınav Hazırlama Süreci için tıklayınız.
BTÜYDS Sınavları Sınav Hazırlama Süreci için tıklayınız.


Gözetmenlik Politikası

  • Sınavlar İçin Standartların, Beklentilerin ve Prosedürlerin Açıkça Belirlenmesi: Tüm sınavlar için net ve anlaşılır standartlar, beklentiler ve prosedürler belirlenir. Bu, öğrencilerin sınav süreçlerini önceden bilmesini ve sınavların adil bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlar.

  • Şeffaf, Saygılı ve Güvenilir Bir Ortamda Yöntemsel Açıklık Prensibinin Teşvik Edilmesi: Sınavlar sırasında şeffaflık, saygı ve güven oluşturulması için gerekli ortam sağlanır. Yöntemsel açıklık prensibi, sınavın her aşamasında uygulanır, böylece öğrenciler uygulanan prosedürler hakkında bilgi sahibi olur ve her türlü belirsizlik ortadan kaldırılır.

    Gözetmelik Ana Esasları:

    Ara Sınavlar ve Finaller Gözetmenlik Prosedürleri için tıklayınız.

    BTÜ YDS Gözetmenlik Prosedürleri için tıklayınız.

Notlandırma Politikası

YDYO notlandırma politikasının esas amacı, öğrencinin öğrenim süresince gelişme kaydettiğinden emin olmaktır. Uygun notlandırma öğretmeni, eğitimin planlanması, doğrudan gelişim konusunda bilgilendirir. Öğrencilerin çalışmalarını geliştirmeleri ve zamanla en yüksek potansiyele ulaşma yolunda gelişme kaydetmeleri için öğretmenler, öğrenmenin süreç aşamaları şeklinde notlandırma ile öğrencilere geribildirimde bulunur. Notlandırmanın bir standarda uygın olması için, öğretmenlerin belirli prosedürleri izlemeleri gerekir. Bu prosedürler aşağıda sıralanmıştır:

Notlandırma İlkeleri

Ara-Sınavlar ve Finaller Notlandırma Prosedürü

Cevap Anahtarları

- Her sınavın ardından, cevap anahtarı Ortak Drive üzerinde yer alan "Bütün Öğretim Görevlileri için Paylaşılan Test Ofis Belgeleri" klasöründe öğretim üyeleriyle paylaşılır.

- Cevap anahtarı, her bir soru için muhtemel tüm yanıtları ve bu yanıtların, cevap anahtarında verilen doğru cevaba ne derece uygun olduğunu belirten, kısmen uygun veya hiç uygun olmayan yanıtlara verilmesi gereken puanları içerecek şekilde hazırlanır. Bu, doğru, kısmi doğru ve yanlış cevaplara ilişkin değerlendirme kriterlerini netleştirir.


Yönergeler (Rubrics)

Yazma ve Konuşma sınavlarında, öğrenci performanslarını objektif ve tutarlı bir şekilde değerlendirebilmek amacıyla puanlama yönergeleri kullanılmaktadır.

Yönergelerin doğru ve tutarlı bir şekilde uygulanması için öğretmenlerin eğitilmesi ve desteklenmesi Mesleki Gelişim Birimi tarafından sağlanır. Bu süreç, birebir görüşmeler, çalıştaylar ve/veya standardizasyon oturumları aracılığıyla gerçekleştirilir, böylece öğretmenler, puanlama yönergelerinin standartlara uygun bir şekilde kullanımı konusunda sürekli olarak desteklenir ve eğitilir.


Not Çizelgesi

Bütün sınav zarflarında öğrencilerin notlarının kaydedilmesi için ayrı bir çizelge bulunur. Notlar, yoklama tutanağına yazılmamalıdır.


Konuşma Sınavları İçin Çift Notlandırma Prosedürleri 

1. Konuşma sınavları, iki öğretim görevlisi tarafından yürütülür. Öğrenciler sınava tek tek alınır ve sınav boyunca bireysel olarak değerlendirilir. Öğretim görevlileri, sınavı değerlendirir, sınava giren öğrenci ile etkileşimde bulunur ve sınavı yönetir.

2. Sınava giren öğrenciye, gerektiğinde yazı yazabilmesi ve not alabilmeleri için bir sıra temin edilmelidir. Sınava giren öğrenci ile sınavı yürüten öğretim görevlilerinin oturma düzeni üçgen şeklinde olmalıdır.

3. Öğretim görevlilerinin her birine, konuşma sınavının değerlendirilmesi için oluşturulmuş yönergeler verilir. Öğretim görevlileri bu yönergeleri doldurur ve öğrencinin performansını değerlendirir. Sınavın tamamı bir ses kayıt cihazıyla kaydedilir.


Yazma Sınavları İçin Çift Notlandırma Prosedürleri

1. Her yazma sınavından önce, sınavı notlandıracak birinci ve ikinci öğretim görevlilerinin isimleri Test Ofis tarafından duyurulur.

2. İlk değerlendirmeden sonra, orijinal sınav kâğıtları ikinci değerlendirme için ikinci öğretim görevlisine verilir. İkinci öğretim görevlisinin, ilk değerlendiren öğretim görevlisinin verdiği nottan habersiz olarak yaptığı değerlendirme, gizli çift notlandırma, tarafsız bir değerlendirme için çok önemlidir.

3. Her iki öğretim görevlisinin değerlendirmesinin ardından, iki öğretim görevlisi bir araya gelip verdikleri notları karşılaştırır. İki öğretim görevlisinin öğrencinin yazdığı belirli bir paragrafa ya da denemeye verdikleri notlar aynı öğretim görevlilerince karşılaştırılmalı ve puanlar arasındaki fark hesaplanmalıdır. Verilen puanlar aynı veya aralarındaki fark %10’dan az ise, iki notun ortalaması öğrencinin final notu olur. Aradaki farkın %10’dan fazla olması halinde, üçüncü bir öğretim görevlisi sınav kağıdını değerlendirir.

4. Üçüncü öğretim görevlisinin değerlendirmesinin ardından, birbirine en yakın iki notun ortalaması final notu sayılır.


Çoktan Seçmeli Sınavlar için Notlandırma Prosedürü (BTÜYDS 1. Oturum)

1. Çoktan seçmeli testlerde seksen soru ve her soruda dört seçenek vardır. Test, optik tarayıcılar ve lisanslı bir yazılım programı kullanılarak değerlendirilir. Doğrular ve yanlış cevaplar yazılım programı tarafından kontrol edilir. Yanlış cevaplar doğru cevapları etkilemez.

2. Optik tarayıcı yazılımı sonuçları bir Microsoft Excel dosyası olarak kaydeder. Değerlendirmeyi yürüten Test Ofis Koordinatörü sonuçları idari birimin belirli üyelerine gönderir. 

3. Dosya YDYO websitesine yüklenip orada yayınlanır. Öğrenciler, yalnızca sınav sonuçlarının ilanı için programlanmış özel bir arayüzün kullanıldığı websitesinden sonuçlara erişim sağlayabilirler.


Dinleme Sınavı için Notlandırma Prosedürü (BTÜYDS 2. Oturum / Aşama 1)

1. Dinleme sınavı çoktan seçmeli sorulardan oluşur. Sınavdan sonra, test ofis üyeleri verilen cevap anahtarından kontrol ederek sınav kağıtlarını değerlendirir.

2. Sonuçlar not çizelgesine yazılır ve not çizelgesi Test Ofis Koordinatörü’ne teslim edilir.


Konuşma Sınavı için Notlandırma Prosedürü (BTÜYDS 2. Oturum / Aşama 2)

1. Bu aşamadan bir gün önce adayların sınava gireceği saatler ve salonlar internet sayfamızda paylaşılır. Her aday bireysel olarak sınav salonuna alınır.

2. Sınava geç kalan öğrencilerin, sınava girmeden önce idareden sınava giriş izni almaları gerekir.

3. Konuşma sınavı sırasında, öğretim görevlilerinin verdiği notlar arasında var olur ise: Bu fark %10’un altında ise, iki öğretim görevlisinin verdiği notların ortalaması alınır ve final notu olarak sayılır. Eğer fark %10’un üstünde ise üçüncü bir öğretim görevlisinden, ses kaydını dinleyerek öğrenciyi değerlendirmesi istenir. Birbirine en yakın iki notun ortalaması final notu sayılır.

4. Konuşma sınavı sonlandıktan hemen sonra, adayların notları not çizilgesine yazılır ve test ofis koordinatörüne telim edilir.


Sonuçların Duyurulması

1. Dinleme, yazma ve konuşma sınavlarının not çizelgelerinde yazılı sonuçları YDYO websitesinde yayınlanmak amacıyla bir Excel dosyası üzerine kaydedilir. Bu Excel dosyası, her bir sınavın YDYO yönetmeliğince belirlenen ağırlığına göre belirlenmiş formülleri kullanarak final notlarını hesaplar.

2. Dosya YDYO websitesine yüklenip orada yayınlanır. Öğrenciler, yalnızca sınav sonuçlarının ilanı için programlanmış özel bir arayüzün kullanıldığı websitesinden sonuçlara erişim sağlayabilirler.


Notlandırmanın Doğrulanması

Her çeyrek yüzden fazla sınav zarfının olmasından dolayı, sınav değerlendirmelerinin doğrulamasını yapmak için bir numunelendirme prosedürü uygulanır. Bu prosedür, YDYO idari biriminde görevli bir memur tarafından yürütülür.  


Numunelendirme Prosedürü

Her seviyeden dört farklı grubun sınav zarfı doğrulama için numune olarak seçilir. Sınav kağıtlarındaki notlarla not çizelgelerindeki notlar karşılaştırılır ve otomasyon sistemine girilen notlara göre de kontrol edilir.


Akademik Dürüstlük ve İntihal Politikası

Öğrencilerin akademik, profesyonel ve sosyal potansiyellerini geliştirme misyonunun bir parçası olarak, Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO), öğrencilere akademik ve profesyonel çalışmalarında özgünlük, doğruluk ve etik davranışları teşvik etmek için gerekli araçları ve kaynakları sunmayı taahhüt etmektedir. Bu taahhüt sayesinde, YDYO öğrencilerin akademik dürüstlük beklentilerini karşılamalarına ve aşmalarına yardımcı olur ve onları başarılı bir gelecek için hazırlatır.


YDYO, öğrencilere akademik çalışmalarında yapay zeka (AI) araçlarını etik ve sorumlu bir şekilde nasıl kullanmaları gerektiğini öğretmek amacıyla kılavuzlar geliştirmiştir. Bu kılavuzlar, yapay zekânın uygun kullanımına dair açık yönergeler sunar ve tüm ödevlerde özgünlük ve akademik dürüstlüğün önemini vurgular.


Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO), sınavlar ve ödevler sırasında kopya çekme, intihal ve akademik dürüstsüzlükle ilgili olarak sıfır tolerans politikası izlemektedir. Kopya çeken, intihal yapan veya sınavlarda ve ödevlerde kopya çeken herhangi bir öğrenci, disiplin cezası alacaktır. Öğretim üyeleri, bu tür olayları hemen idareye bildirmekle yükümlüdür.